لزوم تقویت تفکر انتقادی در حوزه رسانههای معاصر
اخیراًکتابی منتشر کرده به اسم «» [=Applying Critical Thinking to Modern Media]. به نظرم داشتن تفکر انتقادی در حوزهی رسانه بسیار مهم هست. در این کتاب شش اصل تفکر انتقادی در مواجهه با رسانه رو بیان کرده:
۱. شکاکیت معقول [Reasonable skepticism]: این عادت را در خودمان بپروارنیم که هر ادعایی رو قبول نکنیم مگر این که ادلهی موجهی برای قبول آن در اختیار داشته باشیم و در برابر این وسوسه مقاومت کنیم که به صورت خود به خود و اتوماتیک به هر خبری باور آوریم.
۲. فراشناخت [Metacognition]: این توانایی را در خود ایجاد کنیم که بهصورت نقادانه درباب باورها و ارزشهای خودمان بیندیشیم.
۳. نظر کلی [Overview perspective]: ادعاها و عقاید را دربافت و زمینهای ارزشگذاری کنیم که تمام اطلاعات مربوط را تا حد ممکن در اختیار داشته باشیم.
۴. گشودگی [Openness]: آمادگی داشته باشیم که عقایدی متفاوت از عقاید خودمان را بررسی کنیم و سعی کنیم دیدگاههای مخالف را تا حد ممکن فهم کنیم. فهم دیدگاه مخالف با قبول آن فرق دارد.
۵. تواضع فکری [Intellectual humility]: قبول کنیم که محدودیت داریم و بپذیریم که همیشه احتمال دارد که دچار خطا شویم و داوری را به حالت تعلیق در آوریم مگر این که تمام اطلاعات مربوطه را هم در اختیار داشته باشیم و هم فهم کرده باشیم.
۶. مسئولیت [Responsibility]: قبول کنیم که باورها و اعمال ما در حوزهی آنلاین و آفلاین پیامدهای زیادی دارد و نسبت به این پیامدها مسئولیت داریم.
نویسنده: (پژوهشگر اندیشه سیاسی)